Satul Modern Adaptabil și Receptibil la Tehnologie
Proiectul S.M.A.R.T. a început în toamna anului 2024, finalizându-se la începutul anului 2025, în luna ianuarie. Acesta a fost adus în școala noastră de către Asociația Krontechies, formată din Ana Stamatescu, Ioana Chiriacescu și Paul Chiriacescu.
Proiectul este finanțat prin ediția 7.0. HUB 3.0 Fondul Științescu care este susținută prin intermediul parteneriatelor dintre Fundația Comunitară Brașov, Romanian – American Foundation și a finanțatorului local Eviden România, prin intermediul doamnei profesoare Comșa Mădălina Ioana.
Ateliere adresate elevilor claselor a III a A, a V a A, a VI a C și a VII a B
Prima parte a proiectului a constat în ateliere adresate elevilor claselor a III a A, a V a A, a VI a C și a VII a B. Atelierele au fost de printare 3D, integrare microbit, robotică despre lilieci, Lego Spike și machetare.
Elevii au văzut, mai întâi, cum funcționează un microbit, cum se poate programa acesta și au învățat despre varietatea întrebuințărilor acestuia. Atelierele de microbit au avut ca finalitate realizarea unei sere inteligente menite ca prin intermediul unui microbit să fie programată în așa fel încât plantele să fie udate automat, atât cât planta are nevoie.
În continuare, aceștia au participat la ateliere de LegoSpike și au construit cu ajutorul pieselor de lego construcții deosebit, programate să funcționeze în diferite feluri.
Ateliere de robotică despre lilieci au fost printre favoritele elevilor deoarece au implicat niște roboței speciali, care programați în funcție de codurile de culoare desenate pe foaie, făceau diferite mișcări (se învârteau, mergeau mai repede, mai lent, etc.)
Imprimarea 3D le-a dat elevilor posibilitatea de a vedea imprimante 3D și de înțelege modul în care acestea funcționează, dar și câte lucruri pot fi realizate cu ajutorul acesteia folosind materiale biodegradabile.
La final, ultimul atelier a fost ținut sub îndrumarea doamnei profesoare Manuela Zvâc, care le-a prezentate elevilor importanța respectării proporțiilor clădirilor și a tuturor elementelor componente din machetă.
Toate aceste ateliere au venit în ajutorul elevilor la realizarea machetei de la finalul proiectului care presupunea integrarea tuturor elementelor de tehnologie pentru rezolvarea anumitor probleme din comunitatea în care aceștia trăiesc.
Transmiterea cunoștințelor
A doua parte a proiectului a presupus transmiterea tuturor acestor cunoștințe și colegilor profesori de la Școala Gimnazială Teliu, dar și de la Școala Gimnazială Budila (cealaltă școală implicată în acest proiect). Training-urile au durat două zile și au avut ca temă gândirea computațională, utilizarea LegoSpike la clasă, programarea plăcuțelor de microbit și utilizarea roboțeilor inteligenți. Întâlnirea a fost una plăcută, iar training-urile au fost diferite, distractive și interactive.
Finalitatea proiectului
Finalitatea proiectului a presupus realizarea unei machete de către clasa profesorului coordonator din școală, și anume, clasa a VI-a C. Elevii acestei clase au identificat împreună cu profesorul coordonator anumite lucruri din comunitatea lor pe care le-ar putea îmbunătăți utilizând tehnologia pe care au învățat-o.
Prin urmare, aceștia au prezentat într-o întâlnire cu comunitatea macheta pe care au realizat-o și au vorbit despre:
- Posibilitatea existenței unor semafoare programate prin plăcuțe microbit
- Utilizarea unor mașini inteligente care să curețe gunoaiele selectiv și a unei mașini care să ducă toți copiii la școală
- Curățarea râului din comuna Teliu cu ajutorul ozoboților
- Crearea unei sere inteligente care să combata risipa de apă
- Posibilitatea existenței unei școli inteligente care să aibă panouri fotovoltaice, senzori de fum, senzori de recunoaștere faciale, eoliene.
Acest proiect a reprezentat pentru noi o cunoaștere mai profundă a importanței mediului înconjurător, dar și a puterii pe care tehnologia o poate avea pentru a ne ușura viața și pentru a crea un mediu propice existenței umane. De asemenea, a fost o oportunitate oferită copiilor de a vedea alte domenii în care ar putea profesa, dincolo de toate materiile învățate la școală.